Appelscha

Bosbergwandeling
Blauw 4.8 km
VVV Appelscha

De route start bij het VVV in Appelscha. U steekt recht tegenover het VVV de weg over en gaat daarna direct over een klein verhard pad rechtsaf. Daar staat het eerste paaltje. Dit smalle paadje voert u langs een parkeerterrein met bijbehorende snackbar. Het pad gaat langs dit terrein en komt uit op een breed zandpad waarna u langs een soort zandvlakte loopt. Wij liepen de wandeling in het weekend; het was mooi weer. Het was er erg druk. Veel kinderen zochten naar herfstbladeren en kastanjes. Het pad voert u vervolgens door een redelijk mooi bos. Langs de paden staan af en toe paddestoelen. U loopt zowaar nog langs een gebied met een aantal vennetjes. Helaas ziet de route er verder op dit gedeelte nogal smerig uit. Door de vele bezoekers van dit gebied wordt helaas veel afval achter gelaten. Jammer.

Nadat u een weg overgestoken bent komt u langs een mooi heideveld. Hier staan een aantal echte klimbomen. Wij zagen er veel kinderen in klimmen. Op een gegeven moment steekt u weer een weg over en loopt u over een asfaltweg richting een op afstand donker bos. Door dit gebied genaamd 'de Bongerd' loopt slingerend een asfaltweg. Deze blijft u volgen. Onderweg komt u paaltjes tegen met een gele kop. U kunt eventueel de blauwe en gele route combineren tot 10 km.

Na enige tijd gaat de asfaltweg over in een zandpad met daarnaast een fietspad. We zien vele leuke paadjes in het bos, maar de route loopt helaas rechtdoor. Vanuit een van de bomen vliegt een Vlaamse Gaai voorbij. De route voert u verder door dit bosgebied over slingerende smalle en brede paden. In de route zitten ook een aantal glooiingen. De route staat goed aangegeven. De paden zijn goed te bewandelen, ook voor gezinnen met kinderwagens.

De Bult wandeling
Rood 6 km
Bezoekerscentrum Drents-Friese-Wold

De route start bij het bezoekerscentrum Drents-Friese-Wold.(Terwisscha 6a) U volgt de rode paaltjes. Deze moeten niet verwart worden met de aanduidingen van de kabouterroute. Bij het betonnen pad slaat u rechtsaf, waarna na een paar honderd meter de route rechtsaf het bos in gaat. Direct valt op dat er veel bankjes langs de route staan. Om de, zeg 50 meter, staat er een bord met uitleg over het stukje natuur wat er te zien is. Het schrift op het bord is ook in braille uitgevoerd. Ribbels in het pad geven voor blinden aan waar het bord staat. Tijdens de route valt het op dat er soms zomaar vogels fluiten of dat er ineens bij een poel kikkers gaan kwaken. Dit heeft alles te maken met sensoren, die registreren dat er iemand voorbij loopt. Waarschijnlijk is dit voor kinderen. Op een gegeven moment ziet u aan uw linkerhand een vlonder in het water liggen waar u zo heen kunt lopen. Als u erop gaat staan merkt u dat deze op het water drijft. U loopt het betonnen pad weer op en na een kleine honderd meter gaat de route rechtsaf het bos in over zandpaden. De route staat goed aangegeven en loopt langs water, weg en door bosgebied. Een erg afwisselende wandeling.

Westereswandeling
Oranje 4.7 km
VVV Appelscha

De route start bij het VVV in Appelscha. Hier slaat u rechts af en volgt de oranje paaltjes.

Als eerste loopt u over verhard pad naar de bosrand toe langs een kinderpretpark. Daarna loopt de route door de weilanden. Het pad loopt over een soort dijkje wat gebruikt wordt door de boeren om hun vee van het ene naar het andere weiland te brengen. Wij troffen overigens geen uitwerpselen aan. Langs deze route zult u zien dat er heel veel hulstbomen staan. Met besjes. Een schitterend gezicht. Verder komt u veel bomen tegen die volledig of bijna gewikkeld zijn in bodembedekkers. Ze groeien volledig om de boom heen naar boven.

In de weilanden ziet u mini paardjes, schapen en paarden. Daarna steekt u een weg over. De route gaat verder langs een recreatieterrein.

Hier loopt u over een weg. De route voert u langs mooie gezichten over de omliggende weilanden. Daarna gaat de route via dan weer brede en dan weer smalle slingerende paden door het bos. Dit is een heel mooi deel van de route. Hier ook weer veel hulst en heel veel glooiende paden. De route staat erg goed aangegeven. Op dit deel van de route komt u al weer wat meer mensen tegen. U zult zien dat hoe dichter u bij het eindpunt komt, u meer mensen tegen komt. Al met al een mooie wandeling. Zeker ook in deze tijd van het jaar, vanwege de vele paddestoelen, kastanjes en eikels.